nedjelja, 25. studenoga 2012.

Seansa br 9 - prvi dio



Seansa br 9 - prvi dio

Ovo je seansa br 9 serije Prevladavanje socijalne fobije korak po korak. Na Institutu za socijalnu fobiju (ili socijalnu anksioznost), mi imamo jednom tjedno susrete grupe bihevioralne terapije za ljude sa socijalnom anksioznoscu. Drzimo ove grupne susrete bihevioralne terapije utorkom, srijedom i subotom uvecer od 1994. godine. Vec ste culi ovu pricu ali cu je ja namjerno sumirati za vas ponovo jer je vazna. Ova poruka mora duboko potonuti u vas um tako da vase misli i vjerovanja mogu biti promjenjeni za stalno.

Jednu vecer dok sam ulazio u prostoriju za bihevioralnu grupu, cuo sam da jedna ucesnica kaze:
- Oh, ja mrzim ići okolo u tom krugu! Misao o tome me plasi na smrt! Dok cekam svoj red, mislim da cu umrjeti! Mrzim to!

Osoba pored nje se slozila. Sva ta anksioznost iscekivanja se samo pojacavala i pojacavala i pojacavala. "To je tako strasno! To je dio sastajanja koji ja najvise mrzim!"

Kad sam cuo ono sto je receno, znao sam da je vrijeme za razgovor. Zena koja je rekla ovo, je zena koja je bila uspjesna i vrlo profesionalna, dodao bih, u davanju neformalnih i formalnih predstavljanja kad je dosao njen red. Takodjer je radila caskanja i govore pred ostalima, tada, kad bi dosao njen red. Ona je ustvari bila vrlo dobra kad je bila u centru paznje. I mi smo to pojacavali, tako sto smo nastavljali sa kruzenjem u krugu. Ali sada vidim da ovo nije bilo dovoljno. Trebali smo uraditi jos neke stvari. Morali smo imenovati proces obilazenja u krugu ili u grupi, cekajuci vaš red da se predstavite ili da kazete nesto. Imenovanje koje indikuje na teskoce za nas sa socijalnom anksioznoscu. Ali takodjer i imenovanje koje nam dozvoljava da to vidimo u drugacijem svijetlu i sa drugacije perspektive. Jedan od nasih clanova je smislio ime koje jos koristimo danas. Mi to zovemo "krug smrti".

Vau! - reci cete. To zvuci tako negativno i kobno. Mozda, ali kad mislite o tome, ne bas. Cak i od pocetka. Ime je takav paradoks da se svatko smije na njega. To je kao, da, krug je tezak za nas i da, nitko od nas ne voli anksioznost iscekivanja koju krug izaziva. Ali, da li izaziva smrt? Da li je tako ekstreman? Da li je stvarno kraj svijeta? I zar se ne osjecam bolje kad pocnem govoriti? Clanovi grupe, u stvari, su izabrali brzo ovo ime, smijali su se i otad koristimo ovo ime na terapijaskim grupama. U stvari, kad se ljudi pomicu na gore na njihovoj hijerarhiji anksioznosti i kad se osjecaju malo bolje, malo manje anksiozno, i malo vise samopouzdano, sugerisat ce: Zasto ne idemo u krug smrti danas?

Nazad na moju pricu. Krug gnjavi ljude i oni govore kako je strasno bilo. Iako su odradili vrlo dobar posao kad je bio njihov red da kazu ili urade nesto. Morao sam pitati grupu jedno vazno pitanje.
- Da li se sjecate prirucnika Preokretanje ANT-ova, treci dio? Prirucnik koji kaze zasto mozak cuje i vjeruje u sve što vi kazete?
Svi su se slagali i klimali glavom.
- Pa, rekao sam drugoj grupi clanova, što mislite, što ste maloprije uradili u zadnjem krugu smrti? Da li je vase predstavljanje bilo OK? Dobro? Lose? Neutralno? Što mislite?
- Meni je sve zvucalo dobro, rekao je jedan čovijek.
- Da, i meni je sve bilo dobro, rekla je zena, izrazavajuci komentar, ali kao ANT vjerovanje.
Izgleda da se svako slagao da je onaj drugi uradio dobar posao.
- A mi ne gledamo na savrsenstvo, podsjetio sam ih. Sva ljudska bica imaju pravo da pogrjese i svatko ih pravi. Ali ste vi napravili vrlo profesionalan posao prije nekoliko minuta. Ja nisam lagao, inace. Ili pokusavao da izgradim njihovo samopouzdanje. Da sam to uradio, to ne bi pomoglo u terapiji. Ako nesto treba da se poboljsa, mislim da je vazno da to kazem. Dio moje uloge je da budem racionalan i da ohrabrujem svakog drugog da takodjer bude racionalan. Oni su nastavili klimati glavama.Neki shvacajuci istinitost mojih reci, a neki su klimali jer su svi drugi klimali.
- Pa, sto mislite o Suzaninom predstavljanju? - pitao sam.
- Vrlo dobro! - Ken je odgovorio.
- Zaista je zvucala vrlo profesionalno. Nisam cuo uopce nikakvu anksioznost u njenom glasu.
Bilo je jos klimanja glavom u krugu. Uhvatio sam njihove poglede prije nego što sam nastavio.
- Onda, znate što? Mi imamo problem.
Ovaj put nije bilo klimanja glavama. Samo zacudjeni pogledi.
- Cini mi se da ste svi uradili dobar posao u vezi onog sto ste odabrali raditi u krugu smrti. Vi ste mi bas rekli da je Suzana odradila dobar posao i da je zvucala profesionalno.
Nitko nije rekao nista ali se klimanje vratilo.
- Pa ako su svi uradili dobar posao, onda je izvodjenje bihevioralne terapije sasvim dobro. Problem je da ne unosite kognitivnu terapiju u to.
Sada je bilo vise zacudjenih pogleda.
- Ono sto mislim je da uprkos anksioznosti koju osjecate, vi ste jos uvijek uradili dobar posao u svemu sto ste odabrali uraditi u krugu smrti. Mi smo bas obisli krug. Predstavili ste se. Vas govor, vasa prezentacija, vasa prica pred svima, i svi ste uradili dobar posao. U stvari, mislim da nijedna druga grupa nije uradila bolji posao od ovog koji ste vi sad odradili.
Pauzirao sam da bi recenica potonula.
- Ali vi govorite sebi laz! Neki od vas su komentirali kako mrze krug smrti jer je to toliko strasno! Sada zastanimo ovdje. Budimo racionalni.
1. Vi ste upravo uradili posao bolje od prosjeka.
2. Svi ste zvucali dobro. Vi ste rekli cak da su drugi zvucali profesionalno.
3. Dakle, krug ne moze biti tako los. Vi ste ustvari bili sasvim dobri u njemu. Vi cinite napredak svakog tjedna. Napredak koji primjecuju svi u grupi, ukljucujuci i mene.
Sada, mi trebamo poceti govoriti nasem mozgu istinu. Nesto ovako:
- Hej, cekaj malo. Ja sam uradio prilicno dobar posao. Mozda nisam bio savrsen, ali sam uradio sasvim dobro. Dakle, pricanje u krugu stvarno nije nista narocito! To nije nesto u cemu ja posebno uzivam trenutno, ali to takodjer nije kraj svijeta. Ja cu nastaviti sa ovim racionalnim stavom i samo nastaviti.
Zato sto vaš mozak cuje sve sto vi kazete, ne zelite da mu se kaze da mrzite to sto idete okolo i sto radite u krugu smrti, kada vi to ustvari radite sasvim dobro. Sva bihevioralna terapija koju radite, nece imati efekta ukoliko ne pocnete sebi govoriti istinu. Prestanite govoriti da mrzite ici okolo u krugu smrti. Zamjenite tu izjavu sa casnijom procjenom. Kazite sebi:
- Ja nikad nisam narocito volio ici u krugu smrti i predstavljati se. Ali ja to radim sada i radim sasvim dobar posao. Svakog tjedna postaje mi malo lakse i lakse. Krug nije tako velika stvar kao sto sam ja mislio da je. Mislim da ja mozda opet napuhavam stvari izvan stvarnih razmjera.
Praveci ovakve izjave vi stavljate kognitivnu terapiju zajedno sa bihevioralnom terapijom. Vi cinite ono sto trebate raditi da bi vam bilo bolje i kazete sebi istinu o onom sto radite. Kada se kognitivno i bihevioralno poklope ovako, sve funkcionira bolje i desava se brze. Nas krug smrti je paradoksalan i smijesan. Istina je da ljudi sa socijalnom anksioznoscu ne vole zapocinjati da idu okolo u krug, cekajuci na svoj red i onda govoreci nesto. Ali svatko zna, da bi mu bilo bolje, to je dio terapije koji se mora odraditi.

Mi obicno pocinjemo sa krugom smrti u drugom ili trecem tjednu u grupi. I nevjerojatna stvar je da ljudima ide vrlo dobro u predstavljanju, citanju, prezentacijama, caskanjima ili sto god odaberu da rade, i to vrlo brzo. U stvari, u grupi o kojoj sam vam pricao na pocetku ove seanse, svaki clan grupe je isao duz grupe vrlo dobro nakon tri tjedna. Ja sam im rekao iskrenu istinu kad sam rekao da su uradili bolji posao u predstavljanju i prezentacijama nego poslovni ljudi. Oni su iskreno dobri, ali njihov mozak jos uvijek ne priznaje ono sto su oni u stanju uraditi. Svaki clan grupe je bio zapanjen onim sto drugi clanovi grupe rade. Ali kad je dosao red na njega, nije se osjecao jos kao da se poboljsao toliko.

Ta stara vjerovanja, naravno, su ANT lazi. I sto ih vise mozemo identificirati kao ANT lazi, tim bolje. Tako smo brzo usli iz kruga smrti u zabavni nacin rada jer sto smo vise govorili ovo i ponavljali, to je postalo vise istinito i ispravno, pod pretpostavkom da vi stvarno radite na bihevioralnoj terapiji. Vas mozak cuje sve sto kazete, i proba to uzeti bukvalno. Zato budite pazljivi. Nemojte reci da mrzite nesto. Nemojte reci da ne mozete nesto uraditi. Nemojte reci da je nesto previse strasno da bi to probali. Svaki put kad pravite ovakvu negativnu izjavu, vi samo pojacavate vasu anksioznost i bespomocnost vasem mozgu.

Umjesto toga, zamjenite te ANT lazi sa izjavama kao:
- Ja nikad nisam volio sastanke, ali MOZDA to nije tako lose kao sto sam nekad mislio da je. Mozda cu uvidjeti da ja mogu reci vise nego sto sam mislio da mogu.
Primjetite da je ova zamjenjena izjava racionalna i realisticna. Mozda je jos vaznije da je istinita. Zato kazite sebi istinu o tome sto se desava u vasem zivotu. Nemojte se vracati tom starom nacinu razmisljanja i nemojte puniti vas um sa tim ANT mislima. Natavite koristiti prirucnike i nastavite mjenjati te neuroputanje u vasem mozgu. Vas mozak cuje sve sto vi kazete i vjeruje u to. Zato mu pocnite govoriti istinu.

Nema komentara:

Objavi komentar