petak, 23. studenoga 2012.

Seansa br 8 - prvi dio



Seansa br 8 - prvi dio 

Ovo je seansa br. 8 serije Prevladavanje socijalne anksioznosti  (socijalne fobije) korak po korak.


Ja sam nakon školovanja postao ucitelj, uglavnom zato sto nisam bio samosvjestan u vezi sa djecom. Zato sto sam poducavao u pocetku mladje srednjoskolce, naucio sam ubrzo da moram da imati kontrolu. Jedan od nacina na koji sam kontrolirao razred je bio korištenje sporog govora. Ja to nisam tada tako zvao, ali sam ipak to radio jer je uspjevalo.

Kad god sam želio paznju razreda, ja sam se stisao, usporio i onda nastavio sa govorom. To im je privuklo paznju. I takodjer im je bio signal da ja imam kontrolu. Primjetio sam da su ucitelji koji su vikali i svadjali se sa djecom, imali nedisciplinirane razrede bez kontrole. Razredi koji su bili organizirani i koji su naucili ponasanje su imali ucitelje koji su pricali sa ucenicima ali nisu vikali i derali se.

Tako sam brzo naucio da trebam kontrolirati sebe prije nego sto kontroliram razred. Da sam vikao na njih kad su se oni lose ponasali ili im stalno govorio da budu dobri, oni bi brzo shvatili da ja nemam kontrolu. A ako sam bez kontrole, onda oni imaju kontrolu.

Nasa anksioznost funkcionira na isti nacin. Mi trebamo nauciti da imamo kontrolu. Kako to mozemo postici? Smirujuci se, koristeci spori govor, usporavajuci i tako sto cemo biti promisljeni. Cak i ako ne odreagirate normalno, na ovaj nacin, vi ucite sebe da reagirate na ove nacine, radeci ove seanse. Vi trenirate sebe da kontrolirate anksioznost. To je svrha ovih seansi i vi ste vec na tom putu. Zato cestitajte sebi i nastavite. Mi zelimo osjetiti da sve vise kontroliramo nase emocije, svo vrijeme.

Na ovom mjestu mnogi ljudi preispitaju sve prirucnike koje smo dosad prosli. I uzmu vremena da ih organiziraju i stave ih u perspektivu. Jos uvijek je vazno da koristite spori govor svaki dan u stvarnom svijetu i u stvarnim situacijama u zivotu. Ali takodjer, kad citate vase prirucnike citajte ih glasno sebi. Koristeci spori govor, smirujete sebe, tako da terapeutske informacije mogu bolje potonuti u vas mozak. Takodjer, trebate citati prirucnike narativno svaki dan, cak i one od prije nekoliko tjedana. Zelimo da nastavite citati o tim lazljivim ANT-ovima i kako da se nosite sa njima i da mozete citirati citav prirucnik skoro nasumicno od vrha do dna.

Ovo je prirucnik koji zelimo da citate toliko puno da ce vam biti muka od njega! Jer ako vam bude muka od njega, to znaci da je postao automatiziran u vasem umu. U ovim racionalnim novim mislima o vama samima i vasem zivotu ce iskakati po citav dan. Sto se tice drugih prirucnika, svaki ima samo malo drugacije znacenje. Zato uvijek sugeriramo da citate ne samo sadasnji novi materijal, nego i prethodne materijale za koje smatrate da trebate usavrsiti.

Ako ima nesto u što ne mozete vjerovati, procitajte to ponovo, dok se vasa uvjerenja ne pocnu mjenjati. Izaberite prirucnike za koje osjecate da vas mozak treba najvise raditi na njima i "pojacajte" te prirucnike. Ponavljanje i pojacavanje cine promjene. Ja se ustvari nadam da sam vam dosadio sa ovim "ponavljanje i pojacavanje" jer ste onda shvatili što je potrebno da bi se prevladala socijalna anksioznost.

Prošlog tjedna smo predstavili i ponovo procitali strategije smanjenja stresa, automatski ciklus socijalne anksioznosti, preokretanje ANT-ova (prvi dio) i prihvacanje sebe kakav sam sada. Izjave u strategijama smanjenja stresa su izjave koje zelimo da pogode gdje treba. U tjednima u kojima ste ih trebali preci, nadamo se da ste to uspjeli sa vise osjecanja, uvjerenja i emocija.

Ne shvacajte zivot tako ozbiljno. Ovo nije situacija zivota ili smrti. Mogu uciniti samo najbolje sto mogu. A onda zaboravite na to! Nacin na koji se osjecam danas, nece promjeniti sudbinu svijeta u sljedecem milenijumu. Moja briga nece uciniti nijednu situaciju boljom. Samo ce je pogorsati. Ja sam ono sto jesam i ja sam covijek. Svi mi pravimo greske. To nije nista narocito. Svijet nece propasti zbog ovoga. Garantirano. Ozarite se i nemojte se brinuti.

Što vise osjecate ove izjave, tim bolje. Mi dostizemo emocionalni mozak i zelimo da ove izjave nose pozitivne emocije zajedno sa njima. Kad sljedeci put pocnete brinuti o susretu sa nekim ili kad idete na zabavu na poslu, recite sebi: Pa sto? Koga je briga? Ova osoba je vjerojatno nervozna sto ce upoznati mene! To nije nista narocito. Svijet nece propasti zbog toga ako pogrijesim. Trebam se ozariti i ne se brinuti. Kad slijedeci put vase misli pocnu kliziti ka anksioznosti i brizi vratite ih nazad u realnost i nazovite ih blef! Zasto bi ja trebalo brinuti o tako necemu? Umoran sam od pravljenja slona od misa. Ja sam covijek i mi svi pravimo greske! Ja samo mogu uciniti samo najbolje sto ja mogu.

Automatski ciklus socijalne fobije nas podsjeca da smo uvijek svjesniji nasih unutrasnjih osjecanja nego sto su drugi ljudi. Znam da je to zdrav razum ali razmislite sta vam je to ucinilo u zivotu. Ja sam ranije stalno brinuo o tome sto drugi ljudi misle o meni o tome sto sam rekao pa do toga kako mi izgleda kosa. Bio sam siguran da me nece voljeti, zbog ovog ili onog razloga. I bio sam tako siguran da mogu vidjeti moj strah i anksioznost da sam vrsio pritisak na sebe da izgledam mirnije.

Ponekad sam izgledao mirno. Ali iznutra je moj stomak bio pun straha. Sav pritisak koji sam vrsio na sebe mi se vracao nazad i cinio je moju socijalnu anksioznost jos gorom. Pomoglo bi mi da sam samo rekao: Koga je briga sta drugi ljudi vide. Ja samo mogu biti ja sam i ja samo mogu uraditi najbolje sto mogu. To je dovoljno dobro. Ako ne bi dodavao ovaj dodatni pritisak, ja ne bi bio toliko nervozan i pun straha. I zapamtite druge racionalne izjave. Ako nas netko ne voli jer može osjetiti nasu anksioznost, lose za njega. Mi ga ionako ne zelimo poznavati. To je njegova losa sreca.

Karakter automatskog ciklusa socijalne anksioznosti je da mi nikad ne izgledamo anksiozno drugim ljudima kao sto to mislimo. I koga je briga, uopce. Sto manje brinemo, manje cemo biti anksiozni. Ovo je jos jedan paradoks ali je istina.

Zatim smo se fokusirali na preokretanje ANT-ova (prvi dio). Razlog što teba da "okrenemo list" sto se tice naseg ANT razmisljanja je sto se manje nase misli i vjerovanja promjene mi mozemo nastaviti raditi nase visoko anksiozne stvari do kraja naseg zivota i to ce biti tako strasno za nas svaki put kad mi to radimo. Preokretanje ANT-ova mjenja ovo u potpunosti. Pocinjemo vidjeti da odlazak na taj sastanak u skolu ili na posao, iako nam je izazivao anksioznost u proslosti, nije sasvim strasan kao sto smo nekad mislili da je. U stvari, svaki put kad odemo na sastanak, mi smo bili OK. Mozda smo imali anksioznost i mozda nam je bilo vrlo neugodno, ali nismo pali sa svoje stolice. Mi smo pretjerali sa nasim brigama.

Evo kako vas preokretanje ANT-ova spasava. Odlazak na taj sastanak nije bila moja najomiljena aktivnost na svijetu. Ali sam prosao kroz to ranije i bit cu OK danas. To nije tako velika stvar. Ovo je dobar nacin da zapocnete sa bilo kojom novom anksioznom situacijom. Onda pocinje biti malo lakse i kako se vase razmisljanje pocinje postepeno mjenjati, pomjerate vase misli "prema gore" pomalo.

Naprimjer: Ovaj sastanak jos uvijek mozda nije zabavan i meni je jos uvijek mozda malo neugodno ali izgleda da se bolje drzim nego sto sam mislio. Izgleda da mi je bolje nego sto sam ocekivao. Mozda ovi sastanci vise nisu tako velika stvar.

Ono sto radimo je da idemo postepeno prema ispravnim izjavama o nama samima. Kako se nase misli mjenjaju, tako se mjenjaju i nasa osjecanja o sastanku. Sastanak vise nije tako strasan. Vi ucite misliti racionalnije i koristite vase nove neuroputanje da osigurate to.

Nema komentara:

Objavi komentar